PRESSEMELDING - 3. MAI 2023 13:31

Toyota har Norges mest fornøyde bileiere

I årets ferske utgave av Norsk Kundebarometer kjører Toyota forbi alle sine konkurrenter og plasserer seg for 17. året på rad blant selskapene med landets mest fornøyde kunder.

Med en score på 82,9 poeng troner Toyota øverst av alle bilforhandlere og på sjetteplass totalt på listen over de 159 selskapene som har fått sin kundetilfredshet målt av Norsk Kundebarometer. Toyota har ligget helt i toppsjiktet i alle de 17 årene undersøkelsen er gjennomført og hvert eneste år i kategorien «begeistrede kunder».

– Dette er en fantastisk anerkjennelse fra våre kunder til Toyota og våre forhandlere over hele landet. Vi er utrolig stolte av å ligge på et stabilt høyt nivå på kundetilfredsheten, noe som skyldes et målrettet og systematisk arbeid med å skape gode minneverdige kundeopplevelser gjennom mange år. I tillegg til god kundeservice, er kåringen et resultat av at våre bilmodeller er klimavennlige, trygge og driftssikre, samt møter de ulike behovene til det norske folk, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge, og legger til:

– Vi hviler ikke på laurbærene. Dette motiverer og inspirerer oss til å fortsette jobben med å levere stadig bedre opplevelser til våre kunder.

Norsk Kundebarometer 2023, som er en del av et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI, omfatter til sammen 159 bedrifter fra 33 ulike bransjer. Flere tusen forbrukere har fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Kundetilfredshet og lojalitet på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best. Bedrifter som får mindre enn 60 kundetilfredshetspoeng, har klart misfornøyde kunder. Bedrifter som oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng, lykkes med å gjøre kundene sine begeistret.

Norsk Kundebarometer

  1. Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.
  2. Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med BI.
  3. Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt mange tusen forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Undersøkelsen omfatter til sammen 159 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.

Over 80 poeng = Begeistrede kunder
75-80 poeng = Svært fornøyde kunder
70-75 poeng = Fornøyde kunder
60-70 poeng = Likegyldig/misfornøyde kunder
Under 60 poeng = Svært misfornøyde kunder

Toppliste over alle selskap

Plass Selskap Tilfredshet Endring
1 Vinmonopolet 86,5 +3,3
2 Flytoget 84,9 +5,5
3 Sbanken 84,8 +2,5
4 Finn.no 83,4 -2,1
5 Bilia 83 -0,2
6 Toyota 82,9 +2,0
7 Volvo 82,7 +0,5
8 Interoptik 82,6 +0,8
9 Komplett.no 81,8 +2,6
10 BMW 81,4 -2,6

Toppliste over bilforhandlere:

Plass Selskap Tilfredshet Endring
1 Toyota 82,9 +2,0
2 Volvo 82,7 +0,5
3 BMW 81,4 -2,6
4 Mercedes-Benz 80,1 +0,5
5 Tesla 79,7 +1,9
6 Skoda 78,4 -1,3
7 Audi 78,3 +0,7
8 Kia 78,0 -
9 Hyundai 76,0 -0,7
10 Volkswagen 72,4 -5,5