INNHOLD

1. SELSKAPETS REDEGJØRELSE ETTER ÅPENHETSLOVEN FOR 2024 4

1.1. Innledning 4

1.2. Kontaktinformasjon 4

1.3. Plikt til å redegjøre 4

2. OM SELSKAPETS VIRKSOMHET 4

2.1. Selskapets organisering og driftsområde 4

2.2. Interne retningslinjer 5

2.3. Målsetning og fremdrift 5

2.3.1. Overordnet om mål og fremdrift 5

2.3.2. Mål for kommende år 6

3. AKTSOMHETSVURDERINGEN 6

3.1. Overordnet om selskapets fokus for aktsomhetsvurderingen 7

3.2. Aktsomhetsvurderinger av selskapets egen virksomhet 9

3.3. Aktsomhetsvurderinger av selskapets produkter/tjenester 9

3.3.1. Salg av nye biler og bildeler 9

3.3.2. Verksted tjenester 10

3.3.3. Transport 10

3.4. Resultatet av aktsomhetsvurderingen 10

3.4.1. Faktiske negative konsekvenser 11

3.4.2. Vesentlig risiko for negative konsekvenser 11

4. TILTAK FOR Å STANSE, FOREBYGGE ELLER BEGRENSE NEGATIVE

KONSEKVENSER 12

5. SÆRSKILT INFORMASJON OM DATTERSELSKAP 13

5.1. Toyota Bilia AS 13

5.1.1. Om selskapets virksomhet 13

5.1.2. Aktsomhetsvurderinger 13

5.1.3. Tiltak for å stanse, forbygge eller begrense negative konsekvenser 13

5.2. AS Insignia 14

5.2.1. Om selskapets drift og organisering 14

5.2.2. Aktsomhetsvurdering 14

5.2.3. Tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser 14

5.3. Jensen & Scheele AS 14

5.3.1. Om selskapets drift og organisering 14

5.3.2. Aktsomhetsvurdering 15

5.3.3. Tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser 15

5.4. Bilia X AS 15

5.4.1. Om selskapets drift og organisering 15

5.4.2. Aktsomhetsvurdering 15

5.4.3. Tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser 16

5.5. Kokstad Autosenter AS 16

5.5.1. Om selskapets drift og organisering 16

5.5.2. Aktsomhetsvurdering 16

5.5.3. Tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser 16

5.6. Bil1Din AS 16

5.6.1. Om selskapets drift og organisering 16

5.6.2. Aktsomhetsvurdering 17

5.6.3. Tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser 17

6. OVERVÅKING AV TILTAK – GJENNOMFØRING OG RESULTAT 17

6.1. Innledning 17

6.2. Rutiner for oppfølging 17

7. KOMMUNIKASJON MED BERØRTE INTERESSENTER OG

RETTIGHETSHAVERE 17

8. GJENOPPRETTING OG ERSTATNING 18

1. SELSKAPETS REDEGJØRELSE ETTER ÅPENHETSLOVEN FOR 2024

1.1. Innledning

Bilia Norge AS med datterselskap skal hvert år redegjøre for aktsomhetsvurderinger i

henhold til åpenhetsloven og offentliggjøre en redegjørelse for vurderingene.

Åpenhetsloven har til formål å fremme virksomheters respekt for grunnleggende

menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. I tillegg skal åpenhetsloven sikre

allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative

konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Denne redegjørelsen omfatter Bilia Norge AS med datterselskapers plikt til å redegjøre for

aktsomhetsvurderingene selskapet har gjennomført i 2024. Selskapet redegjør også for

tiltakene som er vurdert og iverksatt for å redusere risikoen for negative konsekvenser av

selskapets virksomhet for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige

arbeidsforhold.

1.2. Kontaktinformasjon

Henvendelser om denne redegjørelsen kan rettes til:

Bilia Norge AS

aapenhetsloven@bilia.no

1.3. Plikt til å redegjøre

Selskapet har hovedkontor i Drammensveien 213, 0281 Oslo og er hjemmehørende i

Norge. Selskapet oppfyller terskelverdiene i åpenhetsloven og er derfor omfattet av

redegjørelsesplikten.

2. OM SELSKAPETS VIRKSOMHET

2.1. Selskapets organisering og driftsområde

Bilia Norge AS er en del av Bilia AB som er børsnotert i Stockholm. Vi er en av Europas

største bilforhandlere med ca. 150 anlegg og finnes også i Sverige, Belgia og

Luxembourg. I Norge har vi ca. 1.350 medarbeidere fordelt på lokasjoner i Oslo,

Akershus, Østfold, Buskerud, Innlandet, Vestfold, Telemark, Trøndelag, Vestland og

Agder. I Norge tilbyr vi salg av nye- og brukte biler, finansiering, verkstedtjenester samt

tilbehørs- og reservedelsalg for BMW, MINI, Volvo, Toyota, Lexus, Land Rover, Jaguar og

XPENG. Gjennom Bilia Outlet tilbyr vi merkeuavhengig bruktbilsalg, finansiering og

verkstedtjeneste. Bilia Norge AS eier også 50,1% av aksjene til Bil1Din Holding AS som

driver med bildemontering og er lokalisert i Akershus og Trøndelag, og har et 85%

eierskap i Felgteknikk Norge AS driver med renovering av felger og er lokalisert i Østfold.

Bilia Norge-konsernet besto av 11 selskaper i 2024:

Se punkt 5. for særskilt informasjon om datterselskapene som er underlagt åpenhetsloven

på selvstendig grunnlag.

2.2. Interne retningslinjer

Selskapet har egne rutiner for hvordan vi forankrer arbeidet med menneskerettigheter og

anstendige arbeidsforhold. Rutinen omfatter selskapets arbeid for oppfyllelse av kravene

som stilles i åpenhetsloven.

Selskapets rutiner er forankret og vedtatt i selskapets styre 25.05.2023. Rutinen er

kommunisert til selskapets ansatte og ligger tilgjengelig på selskapets intranettside.

Selskapet gjennomfører jevnlig kursing om åpenhetsloven og selskapets rutiner knyttet til

loven.

Rutinen beskriver hvordan selskapet gjennomfører sin aktsomhetsvurdering og vurdering

av tiltak. Rutinene inneholder også informasjon om selskapets varslingskanaler og

klagemekanismer som skal bidra til å avdekke negative konsekvenser for grunnleggende

menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til selskapets aktivitet, og

hvordan slik informasjon følges opp.

2.3. Målsetning og fremdrift

2.3.1. Overordnet om mål og fremdrift

Vi arbeider kontinuerlig med å foreta vurderinger av risiko knyttet til selskapets aktiviteter

og forretningsforbindelser (leverandører og forretningspartnere).1 Videre arbeider

1 Leverandører og forretningspartnere definerte begreper i åpenhetsloven, jf. § 3 første ledd bokstav d

og e. Begrepet forretningsforbindelser er brukt som en samlebetegnelse for disse to.

selskapet kontinuerlig med å gjennomføre tiltak for å nå målene satt av selskapet. Se

redegjørelsens punkt 3 og 4 for veiledning i arbeidet som er gjort i rapporteringsåret.

2.3.2. Mål for kommende år

Selskapet har formulert konkrete og målbare ambisjoner for det kommende året.

Målsetning Status

Vi skal videreutvikle

aktsomhetsvurderingen på bakgrunn av de

erfaringene vi gjør

PÅBEGYNT

Vi skal heve kompetansen internt i vårt

selskap når det gjelder bærekraft og

ansvarlig innkjøpspraksis

PÅBEGYNT

Vi skal videreutvikle innkjøpsområdet for å

sikre en effektivisering av våre innkjøp

som vil sikre enklere oppfølging

PÅBEGYNT

3. AKTSOMHETSVURDERINGEN

For å møte åpenhetsloven og reglene om konsernrapportering fra forbrukertilsynet, har

Bilia Norge AS valgt å konsolidere rapporten som dekker både Bilia Norge og de

datterselskapene som er direkte og indirekte berørt av loven. Selskapets datterselskap

benytter mange av de samme leverandørene innen samme bransje, og har like risikoer.

Det vil derfor gi en mer effektiv rapporteringsprosess, samarbeid og gjenbruk av

informasjon på tvers av konsernet.

Selskapene som på selvstendig grunnlag er underlagt plikten til redegjørelse av

åpenhetsloven, er Toyota Bilia AS, AS Insignia, Bilia X AS, Jensen & Scheele Bil AS,

Kokstad Autosenter AS og Bil1Din AS. I punkt 5. av rapporten finnes det særskilt

informasjon om virksomhet, funn og tiltak for nevnte datterselskap. Dette vil sikre at

nødvendig informasjon er lett tilgjengelig for offentligheten og oppfylle kravene til innhold i

åpenhetsloven. Redegjørelsen vil bli publisert på alle selskapers nettside, med signatur av

de respektive styrene. Bilia X har ikke egen nettside, og redegjørelsen vil derfor bli

publisert på hjemmesiden til morselskap Bilia Norge AS.

Selskapene som ikke er direkte berørt av åpenhetsloven, vil inngå i den samlede

konsernrapporten uten behov for separate seksjoner.

3.1. Overordnet om selskapets fokus for aktsomhetsvurderingen

Selskapet foretar løpende vurderinger av risiko2 for negative konsekvenser for

grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til selskapets og

datterselskapenes aktiviteter og forretningsforbindelser.

Selskapet kartlegger også løpende menneskerettighetsbrudd og brudd på anstendige

arbeidsforhold knyttet til selskapets aktivitet og forretningsforbindelser.

I kartleggingsarbeidet benytter selskapet en digital plattform utviklet av Ignite Procurement

AS. Plattformen forenkler gjennomføringen av aktsomhetsvurderinger i tråd med kravene i

åpenhetsloven. Gjennom plattformen har selskapet fått en systematisert oversikt over

førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører. Basert

på denne oversikten har plattformen foretatt innledende vurderinger av risikoen for negativ

påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Stegene

i denne vurderingen redegjøres for i det følgende:

1. Basert på leverandørdata hentet fra ERP-systemer og regnskapsdata, opprettes

en fullstendig oversikt over selskapets førsteleddsleverandører. Selskapet har i

plattformen manuelt opprettet forretningspartnere og andre kjente

underleverandører. Gjennom plattformen oppdateres oversikten over selskapets

førsteleddsleverandører løpende.

2. I plattformen berikes leverandørinformasjon gjennom tredjepartssamarbeid med

ENIN og Infobel. Gjennom plattformen innhentes informasjon og finansielle

opplysninger om selskapets leverandører som industrikoder (NACE) og

selskapsstruktur.

3. Gjennom steg 1 og 2, får selskapet en oversikt over førsteleddsleverandører,

forretningspartnere og andre kjente underleverandører, med tilhørende

leverandørinformasjon.

4. Klassifiseringsverktøyet i plattformen har foretatt en innledende risikoklassifisering

av selskapets førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente

underleverandører basert på klassifiseringsregler opprettet i plattformen.

Selskapet har opprettet følgende klassifiseringsregler relevante for selskapets

leverandørkjede: geografi,1 bransje, type produkt og tjeneste, produksjonsprosess,

tidligere identifisert risiko, signert Code of Conduct, mv. Gjennom

klassifiseringsverktøyet har leverandører som møter definerte risikoparametere

blitt klassifisert i henhold til høy, medium og lav risiko for negativ påvirkning på

2 Med «risiko» menes sannsynligheten for at negative forhold knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold inntrer, og hvor alvorlig de negative konsekvensene vil kunne være for de berørte. grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Videre har selskapet brukt supplerende informasjon om kjente risikofaktorer og

interessentdialoger som kan tilsi annen klassifisering av leverandører og

forretningspartnere.

5. Som ledd i risikokartleggingen, har selskapet, gjennom plattformen, sendt ut

egendefinerte spørreskjemaer til definerte forretningsforbindelser for å innhente

ytterligere informasjon. Selskapet har også benyttet plattformen for å innhente

dokumentasjon og sertifiseringer fra førsteleddsleverandører, forretningspartnere

og andre kjente underleverandører.

6. Basert på funnene i punkt 4 og 5, har selskapet vurdert hvilke tiltak som skal

iverksettes for å undersøke mulige negative konsekvenser for grunnleggende

menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Selskapet har iverksatt tiltak

der alvorlighetsgraden3 og sannsynligheten for skade er størst og der selskapet

har størst påvirkningskraft for en positiv utvikling. Prioriteringen henger sammen

med selskapets tilknytning til og ansvar for risikoen, og skal stå i forhold til

virksomhetens størrelse, art og kontekst.

7. Selskapet har involvert interessenter, leverandører og forretningspartnere ved

iverksettelse av tiltak.

Relevante forhold ved aktsomhetsvurderingene er blant annet:

• Selskapets forretningsmodell

• Posisjon i leverandørkjeden

• Type produkt og tjenester

• Selskapets geografiske område

• Selskapets operasjonelle kontekst

I det følgende vil vi redegjøre for vesentlig risiko for negative konsekvenser for

menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som er avdekket gjennom selskapets

aktsomhetsarbeid. Redegjørelsen omfatter også eventuelle konstaterte brudd på

menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

3 Alvorlighetsgraden avgjøres på bakgrunn av risikoens skala (alvorlighetsgraden av den negative konsekvensen/påvirkningen), omfang (hvor mange som blir påvirket av den negative konsekvensen) og mulighet for gjenoppretting (eventuelle begrensninger i muligheten for å bringe enkeltpersoner/grupper tilbake til en situasjon som er lik det den var skaden inntraff).

3.2. Aktsomhetsvurderinger av selskapets egen virksomhet

3.2.1.1. Likestilling, mangfold og diskriminering

I selskapets risikovurdering er det avdekket at Bilia og bilbransjen generelt er

mannsdominert. Dette kan innebære en risiko for diskriminering og svekket mangfold,

ettersom en homogen arbeidsstyrke kan mangle bredde i perspektiver og erfaringer. Det

kan også føre til et arbeidsmiljø hvor kvinner opplever lavere grad av inkludering og

verdsetting, noe som igjen kan påvirke både trivsel og produktivitet negativt.

3.2.1.2. Helse, Miljø og Sikkerhet

Innen HMS er det avdekket risiko for arbeidsulykker. Dette kan oppstå i alle

driftsområdene til Bilia, men vi anser at det er størst risiko i verkstedsdriften.

Arbeidsoppgaver som innebærer manuelt og fysisk tungt arbeid, bruk av maskiner og

utstyr, og som eksponering for kjemikalier, forurensing og støy som kan utgjøre en risiko

for ansattes psykiske og fysiske helse.

3.2.1.3. Forbindelser med leverandører

Manglende transparens gir risiko for manglende innsikt i leverandørkjeden, noe som kan

skjule brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Større leverandører

kan ha mer kjennskap og statistikk gjeldene bærekrafts spørsmål, men mindre

leverandører kan ha mindre ressurser for løpende oppfølgning og statistikk. Flere av våre

sentrale avtaler er plassert sentralt i Bilia AB, hvor Bilia Norge AS har fulgt opp egne

lokale avtaler.

3.3. Aktsomhetsvurderinger av selskapets produkter/tjenester

3.3.1. Salg av nye biler og bildeler

Bilia er ikke direkte involvert i bilproduksjon, men vi kjøper biler fra bilimportørene. Som en

bilforhandler, er vi derfor eksponert for risikoen knyttet til produksjon av biler. En bil består

av svært mange deler, og involverer en global leverandørkjede med mange

underleverandører, som skaper utfordringer med å identifisere og håndtere risiko på en

effektiv måte. Vi har begrenset innsyn i interne detaljer hos bilprodusentene om deres

oppfølgning av verdikjeden. Det er derimot kjente risikoer med utvinning av kritiske

råvarer for produksjon av biler og bildeler. Disse råvarene er ofte utvunnet i områder som

kan være preget av korrupsjon, konflikter, svake rettssystemer, farlige arbeidsforhold,

diskriminering og manglende håndhevelse av arbeidslovgivning.

Bilias evne til å påvirke disse områdene direkte er begrenset. Vi bruker vår innflytelse mot

importørene og produsentene av bilmerkene. Generelt sett viser alle de nevnte

bilprodusentene en aktsom tilnærming til produksjon av biler. De har etablerte systemer

for kvalitetskontroll, sikkerhet og overholdelse av miljøstandarder. Alle produsentene har

implementert tiltak for å overvåke og sikre etiske standarder i sin globale forsyningskjede.

Siden Bilia ikke er direkte involvert i bilproduksjonen, henviser vi til bilmerkene vi

representerer:

BMW: Sustainability & Responsibility at BMW Group

Volvo: Høydepunkter | Volvo Cars – Norge

Toyota: Toyota Norge | Bærekraft | Les mer om

Land Rover: Corporate Responsibility & Sustainability - Explore Land Rover - Land Rover

Jaguar: Our Responsible Future | Fleet & Business | Jaguar

XPENG: XPENG - Official Website | XPENG Motors – XPENG

3.3.2. Verkstedtjenester

Verkstedtjenester inkluderer reparasjon, vedlikehold og service av kjøretøy. Dette

innebærer manuelt og fysisk tungt arbeid, bruk av maskiner og utstyr, og eksponering for

kjemikalier, forurensing og støy. Det kan derfor være risiko for helseproblemer av

eksponering av farlig kjemikalier, dårlige arbeidsforhold, brudd på lønn, og varierende

HMS-standarder i geografiske områder. Verkstedbransjen er generelt ikke utsatt for stor

risiko i Norge. Imidlertid har det historisk sett vært useriøse aktører innen bilpleie, og Bilia

kan i noen tilfeller benytte eksterne parter for klargjøring av biler, noe som også

eksponerer oss for en risiko. I analyseverktøyet er ulike verkstedtjenester fordelt mellom

lav-høy risiko. De prioriterte leverandørene som har svart på egenevalueringen svarer at

de har retningslinjer og prosedyrer på plass for å ivareta menneskerettigheter og

anstendige arbeidsforhold.

3.3.3. Transport

Bilia er avhengig av å få transportert varer til de ulike lokasjonene. Konsernet benytter

eksterne leverandører til både lagring og transportering av biler, samt transportering

mellom ulike forhandlere. Risikoen i transportbransjen kan være preget av helseskadelige

belastninger for arbeidstakere, og useriøse og kriminelle aktører. Det er lange verdikjeder,

hvor innleie av sjåfører også utgjør en risiko. Gjennom analyseverktøyet er

transportbransjen satt til middels risiko. Vi har sendt ut spørreskjema til de prioriterte

transportselskapene hvor samtlige svarer at de har retningslinjer og prosedyrer på plass

for å ivareta menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

3.4. Resultatet av aktsomhetsvurderingen

Aktsomhetsvurderingen har avdekket følgende funn som selskapet har identifisert og

prioritert i rapporteringsåret:

3.4.1. Faktiske negative konsekvenser

Bilia Norge AS har ikke avdekket faktiske brudd på grunnleggende menneskerettigheter

eller anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet, datterselskapers virksomhet eller i

verdikjeden i 2024.

En aktsomhetsvurdering er en kontinuerlig prosess, og det kan være forskjeller i

selskapenes ytelse og praksis avhengig av spesifikke produksjonsanlegg og geografiske

områder. Vi skal videreutvikle aktsomhetsvurderingen på bakgrunn av de erfaringene vi

gjør.

3.4.2. Vesentlig risiko for negative konsekvenser

Risikoen for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold

vurderes til å være lav i egen virksomhet. Risikoen for brudd er i større grad forbundet

med leverandørenes virksomhet og verdikjeder. Prioriteringen av kartlagt risiko henger

likevel sammen med alvorlighetsgraden, sannsynligheten og hvor selskapet har størst

påvirkningskraft.

Vesentlig risiko

Vesentlig risiko for brudd på menneskerettigheter/anstendige arbeidsforhold

Hvordan er risikoen for brudd på menneskerettigheter/anstendige arbeidsforhold

avdekket?

Forbindelser med leverandører

Grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i verdikjeden

Henger sammen med målet om økt kompetanse innen bærekraft og ansvarlig

innkjøpspraksis. Lite transparens gjør det vanskelig å avdekke faktiske negative

konsekvenser, men her kan virksomheten vurdere leverandører og skape

gode samarbeid.

For få kvinner Retten til likestilling og ikkediskriminering hos kvinner

Påvirker ansatte og fremtidige ansettelser i egen virksomhet, og

bransjen. Et viktig område for virksomheten hvor vi har

påvirkningskraft.

HMS Helse og sikkerhet, alvorlige skader En kjent risiko i egen virksomhet, bransjen og

verdikjeden. Virksomheten har størst påvirkning i egen aktivitet, og er et kontinuerlig

arbeid selskapet arbeider med.

4. TILTAK FOR Å STANSE, FOREBYGGE ELLER BEGRENSE NEGATIVE

KONSEKVENSER

Selskapet vil i det følgende redegjøre for de tiltak virksomheten har iverksatt for å

forebygge, begrense eller stanse kartlagte konsekvensene og risikoer som er avdekket i

punktet over.

Vi har iverksatt følgende tiltak på bakgrunn av prioriterte risikoer i kartleggingen:

• Vi har en konserndekkende innkjøpspolicy for sentrale og lokale avtaler, hvor vi

synliggjør Bilias krav til bærekraft, miljø og sosiale forhold. Leverandørene er

pålagt å overholde menneskerettigheter, anti-korrupsjon og FNs Global Compact.

Dette er for å sikre at vår egen virksomhet og våre leverandører driver sin

virksomhet uten at det går på bekostning av grunnleggende menneskerettigheter

og anstendige arbeidsforhold.

• Vi har forbedret analyseverktøyet vårt slik at alle datterselskap også har egne

seksjoner i leverandøroversikten. Dette har gjort at vi enklere kan kartlegge

risikoer fordelt på selskapene, som vil gjøre det vesentlig enklere å følge opp evt.

brudd hos leverandørene.

• Bilia har hatt en aktiv kvinnerekrutteringspolicy i flere år, som først og fremst har

som mål å øke kvinneandelen i salg, service og lederstillinger. Dette har bedret

kjønnsbalansen, og det forventes at dette vil skape en mer dynamisk arbeidsplass

med økte muligheter for nytenking og perspektivutbytte blant medarbeiderne.

Videre forventes det at tiltaket fører til positive effekter på arbeidsmiljøet, som igjen

kan øke bedriftens lønnsomhet.

• Bilia har sterkt fokus på å forbedre HMS-arbeidet. I rapporteringsåret har vi

gjennomført årlige grunnkurs i HMS for ledere, opplæring i kjemisystem, 40-timers

grunnkurs i HMS for flere verneombud, årlige evakueringsøvelser, opplæring i

brannbok, opplæring i avvikssystem, opplæring av skade- og lakkpersonell på

eksplosjonsvern, utarbeidet samarbeidsplan med bedriftshelsetjenesten. I tillegg

har alle verkstedene til Bilia Norge AS og Toyota Bilia AS fått tilsendt rutine for

opplæring i bruk av løftebukker og løfteinnretninger. Ved renovering og nye

prosjekter legges det også stort fokus på materialvalg, ergonomiske

arbeidsstasjoner og akustisk miljø. Bilia Norge AS, Toyota Bilia AS,

Jensen&Scheele Bil AS og Bil1Din AS er også sertifisert i henhold til ISO 9001 og

ISO 14001. Vi forventer at dette vil gi økt kompetanse om viktigheten av sikkerhet

og redusere risikoen for skader, samt minimere eller eliminere risikoen for skader

og farlige arbeidsforhold.

• Vi skal konsolidere antall leverandører, og øke bruken av rammeavtaler med

utvalgte leverandører. Dette arbeidet forventes å ha positiv effekt på egen

virksomhet og økonomisk lønnsomhet. Bedre kontroll av leverandører vil også gi

mulighet for lettere oppfølgning og overvåkning av risikoene forbundet med egen

virksomhet og verdikjeden.

• Vi skal få på plass en ny type medarbeiderundersøkelse som vil fokusere på

kortere og hyppigere undersøkelser. Det forventes at dette vil gi mulighet til å

forebygge risikoer knyttet til arbeidsmiljø og arbeidsforhold raskere, samt at man

vil få en kontinuerlig status av hvordan ansatte har det.

5. SÆRSKILT INFORMASJON OM DATTERSELSKAP

5.1. Toyota Bilia AS

5.1.1. Om selskapets virksomhet

Toyota Bilia AS er et heleid datterselskap i Bilia Norge AS og tilbyr bilsalg,

verkstedtjenester samt tilbehørs- og reservedelsalg for merkene Toyota og Lexus.

Selskapet har ca. 330 ansatte og er lokalisert i Trøndelag, Vestfold og Buskerud.

Styret i Toyota Bilia AS har valgt å følge Bilia Norge AS sine retningslinjer for forankring

av arbeidet med åpenhetsloven; se punkt 2.2. Daglig leder i Toyota Bilia AS er ansvarlig

for å følge opp at selskapet implementerer de gjelde retningslinjene.

5.1.2. Aktsomhetsvurderinger

Toyota Bilia AS har ikke avdekket noen faktiske negative konsekvenser for

grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i rapporteringsåret.

Toyota Bilia AS har ikke avdekket andre vesentlige risikoer for negative konsekvenser for

grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold utover det som

kommer frem i punkt 3.

5.1.3. Tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser

For å håndtere risikoene, har Toyota Bilia AS iverksatt og planlagt følgende tiltak utover

det som kommer frem i punkt 4:

• Opplæring av skade- og lakkpersonell på eksplosjonsvern ved et av selskapets

anlegg, vi forventer at dette vil minimere risikoen for arbeidsulykker og brudd på

sikkerhet.

• ISO- sertifisering i henhold til ISO 9001 og ISO 14001

5.2. AS Insignia

5.2.1. Om selskapets drift og organisering

AS Insignia er et heleid datterselskap i Bilia Norge AS og tilbyr bilsalg, verkstedtjenester

samt tilbehørs- og reservedelsalg for merkene Jaguar, Land Rover og XPENG. Selskapet

har ca. 60 ansatte og er lokalisert i Oslo og Agder.

Styret i AS Insignia har valgt å følge Bilia Norge AS sine retningslinjer for forankring av

arbeidet med åpenhetsloven; se punkt 2.2. Daglig leder i AS Insignia er ansvarlig for å

følge opp at selskapet implementerer de gjelde retningslinjene.

5.2.2. Aktsomhetsvurdering

AS Insignia har ikke avdekket noen faktiske negative konsekvenser for grunnleggende

menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i rapporteringsåret.

AS Insignia har ikke avdekket andre vesentlige risikoer for negative konsekvenser for

grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold utover det som

kommer frem i punkt 3.

5.2.3. Tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser

For å håndtere risikoene, har AS Insignia iverksatt og planlagt følgende tiltak utover det

som kommer frem i punkt 4:

• Selskapet har byttet ERP-system til samme som morselskap. Det forventes at

dette vil gi bedre mulighet for oversikt over leverandører, samt enklere å få kontroll

på selskapet i seg selv og konsernet som helhet.

• Selskapet planlegger å kartlegge flere leverandører i 2025. Dette forventes å gi

bedre oversikt over verdikjeden og bedre forutsetninger for å identifisere risiko.

5.3. Jensen & Scheele Bil AS

5.3.1. Om selskapets drift og organisering

Jensen & Scheele Bil AS er et heleid datterselskap i Bilia Norge AS og tilbyr bilsalg,

verkstedtjenester samt tilbehørs- og reservedelsalg for merkene Volvo og XPENG.

Selskapet har ca. 60 ansatte og er lokalisert i Østfold.

Styret i Jensen & Scheele AS har valgt å følge Bilia Norge AS sine retningslinjer for

forankring av arbeidet med åpenhetsloven; se punkt 2.2. Daglig leder i Jensen & Scheele

AS er ansvarlig for å følge opp at selskapet implementerer de gjelde retningslinjene.

5.3.2. Aktsomhetsvurdering

Jensen & Scheele AS har ikke avdekket noen faktiske negative konsekvenser for

grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i rapporteringsåret.

Selskapet har ikke avdekket andre vesentlige risikoer for negative konsekvenser for

grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold utover det som

kommer frem i punkt 3.

5.3.3. Tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser

For å håndtere risikoene, har Jensen & Scheele AS iverksatt og planlagt følgende tiltak

utover det som kommer frem i punkt 4:

• ISO- sertifisering i henhold til ISO 9001 og ISO 14001

• Selskapet planlegger å kartlegge flere leverandører i 2025. Dette forventes å gi

bedre oversikt over verdikjeden og bedre forutsetninger for å identifisere risiko.

5.4. Bilia X AS

5.4.1. Om selskapets drift og organisering

Bilia X AS er et heleid datterselskap i Bilia Norge AS og tilbyr bilsalg, verkstedtjenester

samt tilbehørs- og reservedelsalg for bilmerket XPENG. Selskapet har ca. 30 ansatte og

er lokalisert i Oslo, Akershus, Buskerud og Innlandet.

Styret i Bilia X AS har valgt å følge Bilia Norge AS sine retningslinjer for forankring av

arbeidet med åpenhetsloven; se punkt 2.2. Daglig leder i Bilia X AS er ansvarlig for å

følge opp at selskapet implementerer de gjelde retningslinjene.

5.4.2. Aktsomhetsvurdering

Bilia X AS har ikke avdekket noen faktiske negative konsekvenser for grunnleggende

menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i rapporteringsåret.

Bilia X AS har ikke avdekket andre vesentlige risikoer for negative konsekvenser for

grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold utover det som

kommer frem i punkt 3.

5.4.3. Tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser

For å håndtere risikoene, har Bilia X AS iverksatt og planlagt følgende tiltak utover det

som kommer frem i punkt 4:

• Selskapet planlegger å kartlegge flere leverandører i 2025. Dette forventes å gi

bedre oversikt over verdikjeden og bedre forutsetninger for å identifisere risiko.

5.5. Kokstad Autosenter AS

5.5.1. Om selskapets drift og organisering

Kokstad Autosenter AS er et heleid datterselskap i Bilia Norge AS og tilbyr nybilsalg av

bilmerket XPENG, samt bruktbilsalg og verkstedtjenester for alle merker. De er lokalisert

på Vestlandet og har ca. 20 ansatte.

Styret i Kokstad Autosenter AS har valgt å følge Bilia Norge AS sine retningslinjer for

forankring av arbeidet med åpenhetsloven; se punkt 2.2. Daglig leder i Kokstad

Autosenter AS er ansvarlig for å følge opp at selskapet implementerer de gjelde

retningslinjene.

5.5.2. Aktsomhetsvurdering

Kokstad Autosenter AS har ikke avdekket noen faktiske negative konsekvenser for

grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i rapporteringsåret.

Kokstad Autosenter AS har ikke avdekket andre vesentlige risikoer for negative

konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold

utover det som kommer frem i punkt 3.

5.5.3. Tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser

For å håndtere risikoene, har Kokstad Autosenter AS iverksatt og planlagt følgende tiltak

utover det som kommer frem i punkt 4:

• Selskapet planlegger å kartlegge flere leverandører i 2025. Dette forventes å gi

bedre oversikt over verdikjeden og bedre forutsetninger for å identifisere risiko.

5.6. Bil1Din AS

5.6.1. Om selskapets drift og organisering

Bil1Din AS er et deleid datterselskap i Bilia Norge AS og driver med bildemontering og

renovering av bildeler. De har ca. 30 ansatte og er lokalisert i Trøndelag og Akershus.

Styret i Bil1Din AS har valgt å følge Bilia Norge AS sine retningslinjer for forankring av

arbeidet med åpenhetsloven; se punkt 2.2. Daglig leder i Bil1Din AS er ansvarlig for å

følge opp at selskapet implementerer de gjelde retningslinjene.

5.6.2. Aktsomhetsvurdering

Bil1Din AS har ikke avdekket noen faktiske negative konsekvenser for grunnleggende

menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i rapporteringsåret.

Bil1Din AS har ikke avdekket andre vesentlige risikoer for negative konsekvenser for

grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold utover det som

kommer frem i punkt 3.

5.6.3. Tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser

For å håndtere risikoene, har Bil1 Din AS iverksatt og planlagt følgende tiltak utover det

som kommer frem i punkt 4:

• Selskapet planlegger å kartlegge flere leverandører i 2025. Dette forventes å gi

bedre oversikt over verdikjeden og bedre forutsetninger for å identifisere risiko.

6. OVERVÅKING AV TILTAK – GJENNOMFØRING OG RESULTAT

6.1. Innledning

Vi arbeider kontinuerlig med å overvåke gjennomføringen av tiltakene som er iverksatt og

resultatene disse medfører.

6.2. Rutiner for oppfølging

Daglig leder har det overordnede ansvaret for å følge opp gjennomføringen og resultatet

av iverksatte tiltak. HR-sjef er ansvarlig for ansatte og arbeidsforhold i konsernet, HMSansvarlig

er ansvarlig for oppfølgning av konsernets avvikssystem, kjemisystem,

vernerunder, ISO-sertifisering osv. Vi har også en Bærekraftcontroller som følger opp alle

bærekraftsrelaterte spørsmål i konsernet og rapporterer overordnet på klimaregnskapet. I

2025 vil det også være en innkjøpsansvarlig som har ansvaret for konsernets prosesser

for innkjøp og anskaffelse, samt oppfølgning av leverandørene.

7. KOMMUNIKASJON MED BERØRTE INTERESSENTER OG

RETTIGHETSHAVERE

Selskapet har ikke avdekket faktiske brudd på menneskerettigheter eller anstendige

arbeidsforhold i rapporteringsåret.

8. GJENOPPRETTING OG ERSTATNING

Selskapet har ikke avdekket tilfeller som krever gjenoppretting i rapporteringsåret.

Vi er i prosessen med å utvikle interne retningslinjer for gjenoppretting for å sikre at vi

gjenoppretter og erstatter der det behøves.

Vi følger de gjeldende internasjonale standardene og er i kontinuerlig dialog med

interessenter for å avdekke behov for gjenoppretting.

Åpenhetsloven TBAS 2024.pdf

Tronrud, Helene Wennevold BANKID 2025-06-17 11:05 GMT+02

Thorin, Ane Emilie BANKID 2025-06-17 08:52 GMT+02

Karlsen, Even BANKID 2025-06-16 15:51 GMT+02

Ingebrigtsen, Maria A BANKID 2025-06-16 14:24 GMT+02

Skårnes, Ann-Hege BANKID 2025-06-16 14:11 GMT+02

Hansen, Roger BANKID 2025-06-17 15:59 GMT+02

Hebnes, Frode BANKID 2025-06-17 14:35 GMT+02

List of Signatures Page 1/1

This file is sealed with a digital signature. The seal is a guarantee for the authenticity of the document.

External reference: F51A3786DDB04555A78ED52E82A34ADD

This file is sealed with a digital signature.

The seal is a guarantee for the authenticity

of the document.

Document ID:

F51A3786DDB04555A78ED52E82A34ADD

Versjon 1, revidert 05.06.2025

Bilia Norge AS

bilia.no

Org nr.: NO 976 023 188 MVA

Drammensveien 213

0281 Oslo

Tlf.: +47 91 50 85 55

E-post: aapenhetsloven@bilia.no

REDEGJØRELSE ETTER ÅPENHETSLOVEN

BILIA NORGE AS (med datterselskap)

05.06.2025