Ladeboks til bilen min
For å få fullt utbytte av en elbil eller ladbar hybrid fra Toyota, er du tjent med en ladeboks fra Toyota. Eiere av alle de ladbare bilene fra Toyota vil oppleve at en Toyota ladeboks gjør hverdagene enda enklere.
For mange er det mest praktisk å lade hjemme, og for å kunne lade trygt og eliminere risiko for over-belastning, varmgang og brann, er anbefalingen en ladeboks som er forskriftsmessig installert og som har riktig kapasitet.
Du kan lade opp batteriet opptil 3-10 ganger raskere fra en ladeboks enn om du bruker en vanlig kontakt. Du kan lade trygt om natten, og våkne til en bil med fullt batteri og maksimal rekkevidde hver eneste dag. Om natten har dessuten strømmen gjerne lavere pris enn på dagtid.
Det er hjemme du får den billigste strømmen. For enkelthets skyld kan du regne med ca 1 krone per kWh. Kommersielle ladestasjoner har en prismodell der det koster fra 3-5 ganger mer enn å lade fra en boks hjemme.
En rekke uavhengige tester av ladebokser har dokumentert at det er store kvalitetsforskjeller på ladebokser. Generelt konkluderer testene med å advare mot å kjøpe "billigbokser". Kvaliteten på komponentene i boksene varierer. Det er ikke slik at en ladeboks er en god, pålitelig og sikker ladeboks uansett og uavhengig av hva den koster.
For å ivareta kravene til sikkerhet og pålitelighet, er det tryggeste å velge et merke som er kjent for kvalitet – som Toyota. Da får du også en ladeboks som er enkel i bruk – den er rett og slett brukervennlig!
Våre ladeprodukter følger samme høye kvalitetsstandard som alt annet vi tilbyr, og bærer Toyota merkevaren. Det betyr best mulig kvalitet, sikkerhet og problemfritt bilhold. Produktet er laget i samarbeid med ABL, og er overlegen testvinner i tyske ADAC.
Avhengig av anlegg hjemme får en den raskeste løsningen mulig, til samme faste pris.
En trenger ikke sette seg inn i elektriske spesifikasjoner på bilen eller hjemme. Ingen kompliserte arbeidsoppgaver og innhenting av ulike tilbud. Vi tilbyr Plug&Play installasjon av proff partner. Det eneste en trenger å gjøre er å avtale tid og vente på installering.
Mange av tilbudene i markedet er med for lite installasjonstid og kjøring. Ofte mangler viktige deler som overspenningsvern og ladekabel, som gir ekstra utgifter på sluttproduktet. Vårt produkt er ferdig priset for å gi få overraskelser ved installasjon, fra en partner Toyota har kvalitetssikret.
Betal litt hver måned.
* Ladekapasitet er begrenset av strømkapasitet i boligen, ikke av ladeboksen. Ca. 70% av Norske boliger vil ha mulighet til 7,4 KW, ca. 25% vil ha mulighet for 22 KW. I noen enkelte tilfeller (ca. 5%) vil lokale forhold medføre under 7,4 KW. Som kunde vil du få den raskeste mulige løsningen med eksisterende kapasitet i ditt sikringsskap/bolig/område.
Våre anbefalinger er i tråd med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), og kan leses i sin helhet her. Dersom du ikke har Toyota ladeboks anbefaler vi at du setter deg inn i regelverket som gjelder for din bolig.
Dette er en «vanlig» ladekontakt som finnes i alle hjem. Ledningen har i tillegg påmontert en sikkerhets/CCID-boks. Mode 2 krever en lader inne i bilen (OBC-lader). Spesielle regler for lading med Mode 2 gjelder. (se avsnittene over) Mode 2 kalles ofte en «nødlader» da den kan brukes mange steder for sporadisk lading og de fleste har en vanlig ladekontakt hjemme. Maks ladehastighet 2,3 kW (10 Ampere) 2,3 kW tilsvarer en ladehastighet på ca. 15 km/time*
Dette er en oppgradert kontakt som krever en ladeboks på veggen hjemme, men kan også brukes på mange offentlige ladebokser. Omtales ofte som «semi-hurtig» lading. Mode 3 kan i teorien lade raskt, men begrenses av strømkapasiteten til ladeboksen og bilens kapasitet. De fleste hjem (ca 70%) har 230V som gir maks 7,4 kW (32A). Nyere boliger (ca 30%) har 400V 3-fas anlegg som gir maks 22 kW (32A).
Mode 3 krever også en OBC-lader i bilen. OBC-lader er modellavhenging og varierer typisk mellom 3.3 og 22 kW. Ettersom de fleste får maks 7,4 kW hjemme, vil dette som regel være normalen. Dette er ofte nok fart for lading av en elbil over natten, selv med stort batteri. 7,4 kW tilsvarer en ladehastighet på ca. 50 km/time*
Dette er en ladekontakt der ladeledning, laderen og kontakt er montert i en stor ekstern ladestasjon. Omtales ofte som DC «hurtig- eller lynlading.» Enten en Chademo eller Combo kontakt brukes mot bilen, avhengig av bilmodell. Nesten alle ladestasjoner har begge kontaktene. Ladestasjonene tilbyr fra 50-150 kW (pluss noen få over 150 kW).
Det finnes flest 50 kW i markedet. Bilene har også her en begrensing som er modellavhenging og varierer typisk mellom 50 og 150 kW. Merk: Plug-in Hybrider har som regel ikke mulighet for Mode 4. 50 kW tilsvarer en ladehastighet på ca. 330 km/time 100 kW tilsvarer en ladehastighet på ca. 660 km/time og koster ofte mer å bruke*
* Eksempel for en bil med forbruk på 15 kW/100 km.