Norsk Kundebarometer 2020

Toyota har Norges mest fornøyde bileiere

 

Toyota kjører forbi alle sine konkurrenter i årets ferske utgave av Norsk Kundebarometer. Med en score på 82,6 poeng havner Toyota øverst av alle bilforhandlere og på fjerdeplass totalt på listen over de 153 selskapene som har fått sin kundetilfredshet målt av Norsk Kundebarometer.

- Dette er en fantastisk anerkjennelse fra våre kunder til Toyotas forhandlere over hele landet. Kåringen bekrefter våre interne målinger som forteller at vi lykkes med den målrettede og systematiske jobben med å skape gode kundeopplevelser, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Norsk Kundebarometer 2020, som er en del av et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI, omfatter til sammen 153 bedrifter fra rundt 30 ulike bransjer. Mer enn 6300 forbrukere har fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Kundetilfredshet og lojalitet på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best. Bedrifter som får mindre enn 60 kundetilfredshetspoeng, har klart misfornøyde kunder. Bedrifter som oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng, lykkes med å gjøre kundene sine begeistret.

 

- Vi er virkelig stolte av å ligge på et stabilt høyt nivå i Norgestoppen. Utover satsingen på god kundeservice, er nok dette et resultat av våre biler er har lave utslipp, er av en høy kvalitet og møter behovene til det norske folk. Vi hviler aldri på laurbærene og resultatet motiverer oss til å fortsette den daglige jobben med å levere gode opplevelser til våre kunder, Olsen.

Norsk Kundebarometer

  • Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.
  • Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI.
  • Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6320 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.583 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter til sammen 153 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.
  • Datainnsamlingsperioden var fra januar til mars 2020.

 

Om Norsk Kundebarometer

Norsk Kundebarometer måler hvert år kundetilfredsheten til selskaper som selger varer og tjenester. Barometeret er basert på poenggivning fra 0 til 100.

Over 80 poeng = Begeistrede kunder 75-80 poeng = Svært fornøyde kunder 70-75 poeng = Fornøyde kunder 60-70 poeng = Likegyldig/misfornøyde kunder Under 60 poeng = Svært misfornøyde kunder

De siste 15 årene har Toyota vunnet med høyest tilfredshet blant bilforhandlerne hele 6 ganger, og ikke vært dårligere enn nr 2. (dvs 9 andreplasser, og alle år på topp to). Totalt av alle selskap har Toyota vært på pallen 9 ganger ila de 15 årene og vunnet en gang.